כסף תמורת חובות – מה זה פקטורינג ואיך זה עובד?

כלי נוסף למימון חיצוני שאנשים פחות מכירים נקרא פקטורינג. מומחי הכספים של חברת נובה משכנתאות מסבירים מה זה פקטורינג ואיך עסקה כזו בכלל פועלת.

פקטורינג הוא פיתרון מימון לטווח קצר, לרוב לצרכים של הון חוזר. במידה מסוימת, מדובר בשילוב בין שירותי גבייה, מוצר מימון, ניהול פיננסי וביטוח אשראי.

פקטורינג – כסף תמורת חובות

עסק שמחליט להשתמש בפקטורינג מוכר את החובות שלקוחות צברו מולו לגוף חוץ הבנקאי ומקבל בתמורה מימון מיידי במזומן על פי ערך החשבוניות שנמכרו בקירוב, בסביבות ה-90 אחוז. במסגרת העסקה, כל עניין הגבייה יורד מאחריותו של בעל העסק ועובר לידי חברת הפקטורינג. המטרה בכך היא לנטרל סיכוני אשראי למיניהם ולקבל תזרים של מזומן.

לפקטורינג יש שני היבטים חשובים עיקריים: גבייה והפחתת סיכון אשראי.

גבייה – אחרי שמתקיימת עסקת פקטורינג בין חברת מימון חוץ בנקאית לבין עסק, כל תחום הגבייה עובר לאחריות חברת המימון. למעשה, החוב שמכרתם הופך לשלה והיא אחראית על גביית התשלום מהגורמים הרלוונטיים. כך בעל העסק לא צריך להשקיע זמן, כסף וכוח אדם על תהליכי גבייה בכוחות עצמו.

הפחתת סיכון אשראי – מאחר ומימון דרך פקטורינג הוא ללא אפשרות חזרה לספק, כל סיכוני האשראי שכרוכים בחוב מועברים אל חברת המימון. כלומר, מצד אחד העסק מקבל את מלוא התמורה על המוצר או השירות שסיפק ומצד שני הסיכון עובר אל חברת המימון.

למומחים של נובה משכנתאות חשוב לציין כי חברות הפקטורינג למיניהן מספקות בדרך כלל את השירות הזה עבור חשבוניות שהתקבול עליהם אמור להגיע בעתיד הקרוב, בסביבות עד 5 חודשים. במקרים מיוחדים התקופה יכולה להתארך לשנה.

נגישות